الخميس، 4 ديسمبر 2008

المواصلات والعربيات .. واخبط راسك فـ الحيط



لما تصحي الصبح .. مزاجك رايق .. نوعاً ما
رايح حسب اتجاهك
مش بيخليق تتنرفز وتطول لسانك الا كام حاجه
يا اما سواق التاكسي وغالبا مـ بيكون بجح .. ويا سلام لما يكون بجح ..انا ابجح منه
يا اما المناديتيه بتوع الميكروبصات .. خصوصا لما تحصل ويتخانئو علي راكب مثلا وهمه بيحملو
يا اما واحد يكون ماشي جنبك ويروح منظف "انفه وفمه"

..

كذا مره تحصل
اركب تاكسي ويروح منزلني فـ اول مكرم من فوق عند التوحيد والنور
اقوله يا بني آدم انا قايله سيتي سنتر .. انت بتفهم منين؟
بئيت اقوله قبل ما اركب اول مكرم عند سيتي سينتر لاآخر الشارع ومش هنزل قبلها
ايوه انا رخمه .. ومن المدرسه للحته دي بتاخد 2 ونص .. مش بعيده
همه 2 ونص
لا اكتر ولا اقل
ان شا الله يقف علي راسه ولا يشد فـ شعره

..

نيجي لشكل الراجل اللي راكب تاكسي
مش بوقف اي تاكسي معلش لاني بردو بخاف :)
خصوصا من كبار السن "بس مش كلهم"
اغلبهم بيكونو كده معرفش خنئه
لكن في واحد ركبت معاه
وفـ مره كنت نازله ووقفته ولائته عارفني
انا استغربت لانه قالي اركبي قبل حتي مـ يعرف انا رايحه فين !
كان من النوع اللي تحس انه مصري حتي النخاع ومزاجه عالي هههههه

حتي لو كنت راكب عربيه ملاكي
فبرضو برضو هتقابل مشاكل
يا اما الناس الغبيه اللي بتسوق ومش شايفه وبس فرحانه بالكلاكس
وياما عيّل عنده 18 ولا 19 سنه ومستهتر ومش عارفه ازاي ادوله رخصه من اصلو
لكن في بردو ناس كويسه وخصوصا لما تيجي تعدي الشارع يقف ويقولك اتفضل !

في اللي يستفزك وفـ نفس الوقت بتلائي اللي يخليك تهدي
افتكرت آخر تاكس ركبته
انا اساسا كان دمي محروق ومتنرفزه ومرضيش يكمل الطريق
كان هاين عليا احدفله ازازه بطوبه ولا اشتمه
ده كده كان هيبقي قليل عليه ..

..
انا بئيت اكره انزل من البيت
بس هعمل ايه ؟


هناك تعليق واحد:

الازهرى يقول...

العزيزة مطر

هذه المواقف كثيرا ما تحدث لكل منا ولكن كما قلت هناك السىء والجميل ولذلك فاننا نحتمل الحياة بكلتا صورتيها

اعتذر عن غيابى الفترة السابقة وسأحاول تدار ما فاتنى

تحياتى دوما